In de afgelopen maand is het marktaandeel van zoekmachine Bing gestegen. Dit blijkt uit de meest recente cijfers van onderzoeksbureau comScore. Het marktaandeel van de zoekmachine van Microsoft groeide met 0,2%, terwijl dat van concurrent Google juist daalde met hetzelfde percentage.
Groei van zoekmachine Microsoft
Google’s marktaandeel in de zoekmachinebranche komt momenteel uit op 63,8%, terwijl Microsoft blijft steken op 21,6% blijft. Hoewel de groei van Bing ogenschijnlijk langzaam verloopt, groeit de zoekmachine van Microsoft de laatste jaren gestaag en deze ontwikkeling lijkt zich verder door te zetten.
Er doen de nodige speculaties de ronde over de mogelijke oorzaken achter de groei van Bing. De voor de hand liggende oorzaak ligt in het toenemende gebruik van besturingssysteem Windows 10, waarin Bing volledig is geïntegreerd. Gebruikers van Windows 10 komen automatisch al snel bij Bing uit wanneer zij online bepaalde informatie opzoeken.
Toenemend aantal gesproken zoekopdrachten
Er zijn meer aanwijsbare redenen voor de stijgende populariteit van Bing. Maar liefst een kwart van de zoekopdrachten in Microsoft’s zoekmachine blijkt namelijk afkomstig te zijn uit voice search. Het is dus van belang om ook je website hier op aan te passen.
Gesproken zoekopdrachten bevatten namelijk in veel gevallen andere termen dan geschreven zoekopdrachten. Bij het gebruik van voice search wordt meer spreektaak gebruikt en het is logisch dat gebruikers daarbij de voorkeur geven aan makkelijk uitspreekbare woorden.
Google nog altijd onbetwiste marktleider
De groei van Bing kan een extra motivatie vormen om deze aanpassingen zo snel mogelijk door te voeren op je website. In Windows 10 wordt het met behulp van de persoonlijke virtuele assistent Cortana namelijk steeds eenvoudiger om gesproken zoekopdrachten uit te voeren. Cortana is op dit moment nog niet bruikbaar in het Nederlands, maar zal dat in de toekomst ongetwijfeld worden.
Ondanks de stijgende lijn die Bing laat zien, gaat Google nog altijd fier aan kop gaat in de zoekmachinemarkt. Het voornaamste doel van veel bedrijven blijft daarom nog steeds zo hoog in Google komen. Maar wie voorbereid wil zijn op de toekomst, doet er goed aan de ontwikkelingen rondom Bing en voice search toch in de gaten te houden.