Er zijn veel manieren om de online zichtbaarheid van jouw website te verbeteren. Het relatieve belang van deze methodes verandert constant door updates van Google, die speciaal ontworpen zijn om gebruikers aan de best mogelijke zoekresultaten te helpen, voor elke zoekopdracht. Momenteel is de content (inhoud) van je website (en hoe deze overeenkomt met de zoekopdrachten van gebruikers) één van de belangrijkste factoren voor de positie in Google’s zoekresultaten.

De content van je website - Onzid (Web)design

Het creëren van goede content is zowel een kunst als een wetenschap. Er zijn regels en richtlijnen die je kan volgen om ervoor te zorgen dat je website aan al Google’s voorwaarden voldoet, maar het is ook belangrijk dat je natuurlijke zoekwoorden gebruikt en deze in vloeiende zinnen in je content integreert, zodat lezers geïnteresseerd blijven. Het technische aspect van content is niet moeilijk onder de knie te krijgen – om ervoor te zorgen dat je content ook van een hoge kwaliteit is zal waarschijnlijk wat meer moeite kosten.

Content succesvol structureren

Er zijn verschillende ‘structurele’ factoren die van belang zijn om Google-vriendelijke content te creëren. Zorg ervoor dat je je tekst opbreekt met koptekst en (met h1, h2, en h3 HTML-tags) zodat de Google-bots je tekst sneller kunnen lezen en beoordelen. Ook bezoekers zullen eerder geneigd zijn teksten te lezen die goed gestructureerd en to-the-point zijn, want niemand leest graag pagina’s vol met ononderbroken tekst. Je content moet ook per sectie de juiste lengte hebben – houd je koptekst en tussen de 50 en 60 tekens lang, en je meta description tussen de 150 en 160 tekens, zodat deze op de juiste manier wordt weergegeven in de Google zoekresultaten en social media.

Het schrijven van goede teksten

Het is belangrijk dat bezoekers van je website geïnteresseerd raken in je aanbod, en je tekst is de belangrijkste en meest effectieve manier om dat voor elkaar te krijgen. Als je geen goede tekst hebt, zullen lezers sneller je website verlaten – Google neemt dit gegeven mee wanneer het de rankings bepaalt, en dit betekent lagere rankings. Zorg er daarom voor dat je content de juiste lengte heeft, interessant is en pakkende koptekst en heeft. Retorische vragen en het gebruiken van de juiste toon voor jouw publiek zijn goede manieren om je lezers geïnteresseerd te houden in je content. De juiste toon hangt natuurlijk af van wat je aanbiedt – een kapper (“Ben je op zoek naar een nieuwe look? Wij zorgen ervoor dat je er fantastisch uitziet na je bezoek aan onze studio!”) gebruikt een andere toon dan een advocatenkantoor (“Bij ons kunt U terecht voor professionele hulp voor particulieren in uiteenlopende rechtsgebieden). Wanneer je content creëert, moet je je zoekwoorden natuurlijk niet vergeten – verwerk deze op een natuurlijke en gepaste manier in je tekst, zodat het ‘lekker leest’ voor bezoekers van je website, en zij precies weten wat je aanbiedt. Een simpele opsomming van je zoekwoorden is geen optie, want Google pikt dit op en zal je website automatisch lager ranken. Je content moet samenhangend en interessant zijn, ‘lekker lezen’ en relevant en gefocust zijn op de diensten of producten die je aanbiedt.

Andere factoren

Tenslotte nog een aantal andere tips en trucs die je helpen topkwaliteit content te creëren. Zorg ervoor dat je interne én externe links plaatst in je tekst – dat wil zeggen, links naar content op andere websites maar ook links naar andere pagina’s van jouw eigen website (zogenaamde ‘deep links’). Optimaliseer je afbeeldingen door ervoor te zorgen dat ze het juiste formaat en grootte hebben, een relevante bestandsnaam én een titel en beschrijving. Als je onze richtlijnen en suggesties voor gestructureerde, goed leesbare en interessante content volgt, stijg je zeker in de Google zoekresultaten!