SEO (Search Engine Optimization – zoekmachine optimalisatie) verwijst naar alle technieken die er op gericht zijn de ranking van een website te optimaliseren, met als doel een verbetering in de organische zoekresultaten. Lokale SEO geeft aanvullende informatie over de locatie van een bedrijf. Deze methode biedt een bedrijf de mogelijkheid om meer zichtbaar te zijn in lokale zoekresultaten.
Om in de lokale zoekresultaten gezien te worden kun je het beste de stad of de regio waar je werkzaam bent als zoekwoord toevoegen. Als internetgebruikers dan bijvoorbeeld zoeken naar “Schilder Hoofddorp”, wordt jouw bedrijf in de lokale SEO resultaten getoond.
In Google worden deze resultaten zichtbaar in een preview van Google Maps met daaronder een lijst, waar je ook andere details kunt zien zoals Google Reviews, bedrijfssector, adres, telefoon, openingstijden, een link naar de website en een link voor een routeberekening.
Waarom zou je je website optimaliseren voor lokale SEO?
Lokale SEO is van belang voor de meeste bedrijven, maar niet toepasbaar op alle websites. Lokale SEO is bijvoorbeeld veel belangrijker voor een restaurant dan voor een e-commerce bedrijf zonder fysieke locatie. Lokale SEO geeft je klanten makkelijk toegankelijke en relevante informatie over je bedrijf, wat uiteraard meer klanten naar je bedrijf trekt. Het is betrekkelijk eenvoudig om je website voor lokale SEO te optimaliseren en het is een effectieve manier om bovenaan te komen staan in de resultaten bij Google. Verder zijn call-to-action knoppen zoals “Bel” of “Route” voor je klant ideale mogelijkheden om je eenvoudig te bereiken, zonder eerst naar je website te hoeven gaan en je bedrijfsinformatie te zoeken.
Een paar feiten en cijfers over lokale SEO:
– 70% van alle online activiteiten is gebaseerd op lokaal zoeken (Bron: Google)
– 97% van alle klanten gebruiken internet om te zoeken naar lokale producten en diensten (Bron: BIA/Kelsey)
– 78% van alle mobiele zoekopdrachten naar lokale bedrijven resulteert in een koop (Bron: Local Search Association Conference)
– Gebruikers gaven aan dat de hoofdreden om een lokale zoekopdracht te doen het zoeken naar het exacte adres van een bedrijf was (Bron: comScore)
Hoe kun je je website voor lokale SEO optimaliseren
De eerste stap om je website voor lokale SEO te optimaliseren is om je bedrijf aan te melden bij Google Mijn Bedrijf. Het is belangrijk dat je alle relevante informatie invult om een compleet profiel te maken. Ook is het van belang om positieve recensies van je klanten online te hebben. Het komt regelmatig voor dat klanten de recensies doornemen voordat ze besluiten met je bedrijf in zee te gaan. Het is ook van belang dat je op negatieve recensies reageert, zodat je laat zien dat je bij de klant betrokken bent. Deze recensies, positief of negatief, bepalen mede je ranking en online zichtbaarheid. Als jouw bedrijf bijvoorbeeld in de toeristische sector werkzaam is, en je belangrijkste concurrenten zijn in Google Mijn Bedrijf niet te vinden, dan geeft dat jouw bedrijf een voorsprong om online gevonden te worden.
Meld je ook aan bij lokale bedrijfsgidsen, zoals verzamelgids.nl (websitebouw), Yelp, Infobel, Allebedrijvenonline, Bing Places, Foursquare, etc. Deze gidsen of portalen geven je bedrijf meer online zichtbaarheid. De meeste hebben ook de mogelijkheid tot meer recensies en andere behulpzame informatie die je klanten nodig kunnen hebben.
Als je je registreert bij deze bedrijfsgidsen, is het van belang dat je accuraat te werk gaat, voornamelijk met zaken als openingstijden, adres, e-mail, telefoonnummer, etc., maar ook de juiste bedrijfssector. Kies je de verkeerde, dan kan dat ertoe leiden dat je klanten je bedrijf alsnog niet kunnen vinden. Vergeet ook het visuele aspect niet en zet foto’s in je profiel.
Tenslotte kun je, naast het aanmelden bij bedrijfsgidsen, je lokale SEO verbeteren door lokale zoekwoorden toe te voegen en je contactpagina te verbeteren. Dit kan je bijvoorbeeld doen door meta data en een kaart met je bedrijfslocatie toe te voegen.