Steeds vaker zie je in de mobiele zoekresultaten van Google de term AMP verschijnen. Maar wat is dat nu precies?
AMP is een afkorting van Accelerated Mobile Pages, een initiatief van Google. Dit initiatief is erop gericht mobiele bezoekers een betere gebruikerservaring te bieden door pagina’s te tonen die supersnel laden. Het snel laden van de pagina’s wordt bereikt door deze als het ware te strippen. De inhoud blijft natuurlijk bestaan, maar de styling wordt aardig uitgekleed. Waar je op een desktopcomputer een versie krijgt te zien met een logo, menu, specifieke lettertypes, deelknoppen en een footer, krijg je op een smartphone een simpele variant te zien.
Een blog- of nieuwsbericht wordt ook niet ingeladen vanaf een server of vanuit de cache die jij hebt ingesteld, maar gewoon direct vanuit Google zelf. Voor bezoekers betekent dat een blog- of nieuwsbericht razendsnel op het scherm verschijnt, zonder wachten tot het bericht geladen is in de browser. Daardoor kunnen gebruikers van Google’s mobiele web snel informatie bekijken zonder de irritatie van lange laadtijden!
Wanneer jouw website of webpagina lang moet laden, is de kans groot dat je de (potentiële) bezoeker verliest omdat zijn of haar geduld op is. Onderzoek heeft immers uitgewezen dat 47% van de mobiele internetgebruikers verwacht dat een webpagina binnen 2 seconden is geladen. Bij een website die er langer dan 3 seconden over doet om te laden, wordt door 40% van de mensen direct weg geklikt.
Door gebruik te maken van de techniek rondom Accelerated Mobile Pages in WordPress verbeter je de snelheid van je website in mobiele zoekresultaten. Daardoor laden mobiele AMP pagina’s supersnel en verbetert de gebruikerservaring van de bezoeker enorm.
Er zijn nog niet heel veel websites die inspelen op AMP, vreemd eigenlijk, want het aantal mobiele zoekopdrachten blijft maar stijgen.
Momenteel heeft Google AMP enkel nog geïmplementeerd op haar mobiele weergave, maar de verwachting is dat dit op termijn ook zijn intrede zal doen op desktop. Deze ontwikkeling sluit immers perfect aan bij de Google missie om gebruikers een supersnel internet aan te bieden. Om die reden geeft Google geoptimaliseerde AMP websites voorrang in de zoekresultaten. Met andere woorden: AMP websites worden voorgetrokken.
Wil jij dit ook realiseren voor jouw website?
Neem dan contact met ons op, wij leggen je graag uit hoe de AMP techniek werkt voor WordPress en wat de mogelijkheden zijn voor jouw website.