Mobiel gebruik groeit nog steeds
Steeds meer mensen maken gebruik van mobiele apparaten om te internetten. Momenteel is in Nederland maar liefst 52% van al het internetverkeer afkomstig van een smartphone of tablet, en het aantal mobiele gebruikers neemt nog altijd toe.
Uit verschillende onderzoeken blijkt dat meer mensen online shoppen via mobiel of tablet. Waar mobiele apparaten voorheen vooral werden gebruikt om te oriënteren, is nu een duidelijk verschuiving te zien. 33% van de Nederlanders besteld weleens iets via hun mobiele telefoon, dit is van toepassing op alle leeftijdsgroepen – niet alleen bij jongeren!
Mobile first van Google
Zoals je misschien weet past Google regelmatig haar algoritmes aan, met als doel doel om de meest revelante en actuele zoekresultaten weer te geven. Het is niet meer dan logisch dat ook Google rekening houdt met ons groeiende mobiele gebruik. Google wil de gebruikers de best mogelijke ervaring bieden en neemt daarom al vanaf 2015 ‘mobielvriendelijkheid’ mee als ranking factor.
In oktober 2016 kondigde Google zelfs aan over te stappen naar ‘mobile first’ als primaire indexering. Dat wil zeggen dat jouw website straks wordt beoordeeld op de mobiele versie, en Google je website op basis daarvan in de zoekresultaten zal weergeven. Naar verwachting zal de mobile first update van Google ergens eind 2017 van kracht worden. Dus als je website nu niet 100% mobielvriendelijk is, heb je nog maar even de tijd om hier iets aan te doen!
Is jouw website mobielvriendelijk?
Voor een mobielvriendelijke website heb je verschillende opties. Zo kun je ervoor kiezen een responsive, een adaptive of een separate website te bouwen. Elk van deze varianten heeft zijn eigen voor- en nadelen, Google adviseert een responsive website en daar kunnen wij wel in meegaan.
Als je niet zeker weet of jouw website geschikt is voor mobiel gebruik, dan kun je dat eenvoudig zelf testen
- Google’s mobile friendly test (de bekendste ‘mobile friendly’ test)
- Search Console – Fetchen als Google (laat je zien hoe Google jouw mobiele website ziet)
- Google’s PageSpeed Insights (geeft een indruk van de snelheid van je mobiele site)
- Google’s Test My Site (een tool die weergeeft hoe lang het duurt voor je site geladen is)
Na het uitvoeren van één van bovenstaande tests heb je in ieder geval een beeld op welke punten er ruimte is voor verbetering.
TIPS OM DE MOBIELVRIENDELIJKHEID VAN JE WEBSITE TE VERBETEREN
Met een mobielvriendelijke website ben je er nog niet, jouw website moet ook snel zijn. Hieronder geven we je nog een paar tips om je website verder te verbeteren:
1. ZORG VOOR EEN ZO KORT MOGELIJKE LAADTIJD
De ’time to first byte’ (TTFB) moet zo kort mogelijk zijn. Een tool als GTmetrix kan je helpen om de snelheid van je website te analyseren én te verbeteren.
ZET DE BELANGRIJKSTE CONTENT ‘BOVEN DE VOUW’
De belangrijkste content van je website moet binnen 3 seconden geladen zijn. Controleer met behulp van Webpagetest welke elementen het laden van jouw website vertragen.
OPTIMALISEER JE AFBEELDINGEN
Gebruik een tool als WP Smush of WP Rocket om de afbeeldingen op je website te verkleinen zonder dat dit ten koste gaat van kwaliteit.
TOT SLOT
Je kunt er op rekenen dat als je website niet mobielvriendelijk is, je vroeg of laat door Google zal worden ‘bestraft,’ en je website minder goed vindbaar zal zijn. Maar vergeet niet, mobielvriendelijkheid gaat natuurlijk niet alleen om goed scoren in Google, het gaat vooral om je bezoekers. Voor jouw bezoekers wil je immers de website zo toegankelijk mogelijk maken.